Cruising, Bruising

2016 – 2019 // Diaprojektion, 80 Dias, 120 x 160 cm, Heft mit Collagen / 6,5 x 10 cm, 62 Seiten

see English version below

Kunstfonds, Staatliche Kunstsammlungen Dresden, Förderankauf der Kulturstiftung Sachsen 2019
Fotos 1, 4, 5, 7, 10, 12, 16, 17, 19: SKD, KFS, Stefanie Recsko

Cruising, Bruising ist ein Spiel mit dem Maßstab und die Erinnerung daran, dass das Private politisch ist. In einem kleinen rosa Notizheft sind Collagen zu den Themen Liebe und Sexualität versammelt.

Die Collagen entstanden im Verlauf mehrerer Jahre und reflektieren Begehren, Lust, Gewalt, und Frustration im Spannungsfeld politischer und ökonomischer Machtverhältnisse und Abhängigkeiten.

Um den Dynamiken intimer Beziehungen die Aufmerksamkeit und Dimension zu verleihen, die sie verdienen, werden die Bilder aus dem Heft von einem Diaprojektor in Plakatgröße auf eine Leinwand projiziert.

Spuren aggressiver Einwirkung, wie Ätzungen, Brandflecke und wütende Kratzer überziehen die Dias. Schließlich kann in der Zerstörung ein Genuss liegen, und im einvernehmlichen Spielen mit Macht ein Weg, einengende Geschlechterrollen herauszufordern und sich auszudrücken anstatt zu resignieren.

_____________________________________

Cruising, Bruising // 2016 – 2019 / Slide projection, 80 slides, 120 x 160 cm, Notebook with collages / 6,5 x 10 cm, 62 pages

„Betrayal is everywhere to be found in my work, because I think that between two people, it is the royal way to break out of a relationship and make it political. Whether I blackmail my friend at the police or cheat on my wife with another woman, anyone who betrays and says, I know he does this and that, wants to get out of this private, strange entity ‚relationship‘ and turn the seemingly private problem into a public one. […]“
Thomas Brasch: I’m feeling myself only in chaos, Interviews 1976-2001

Cruising, Bruising is an experiment in scale and a reminder, that the private is indeed political. A tiny pink notebook contains collages on the themes of love and sexuality. Tension created by imbalance of power runs through the imagery and marks, in some cases literally, every single depiction.
Over the course of several years, the found images and texts were arranged to reflect desire in a field of pleasure,  violence, frustration and dependence that is created by rigid gender roles and an unequal distribution of political and economic power.

To give the dynamics of intimate relationships the attention and dimension they deserve, the images of the book were turned into slides and projected in billboard-size in the exhibition. Additionally, there can be printed posters (preferably in public space), if the work is exhibited.

Some of the slides bear burn marks, stains and angry scratches. There can be pleasure in destruction after all, and exchange of power used in a consensual way might be a tool to unlearn oppressive binaries and act out rather than resign.